4 Mayıs 2013 Cumartesi

Yönetim Bilişim Sistemleri nedir?


Yönetim Bilişim Sistemleri nedir?

Yönetim Bilişim Sistemleri işletme ve bilişim konularını bir arada işleyen bir alandır. Günümüzde bilişim alanındaki gelişmelerin işletme bilimine kattığı yeniliklerle çok daha etkin ve verimli karar verme süreçleri oluşmuştur.  Ayrıca, bilişim sistemlerinin yönetimi de başlı başına bir yönetim konusu haline gelmiştir. Yönetim Bilişim Sistemleri'ni ilgilendiren konular, bu iki alanın etkileşimi ve entegrasyonuyla ortaya çıkmıştır. Yönetimin ve bilişimin hayatın hemen her alanını kapsadığı gözönüne alınırsa, yönetim bilişim sistemlerinin çok geniş uygulama alanları bulduğu görülecektir.

Lisans Eğitiminin Amacı:
Yönetim Bilişim Sistemleri Lisans Eğitiminin amacı işletmelerde bilişim sistemlerini geliştirecek düzeyde bilişim ve bu sistemleri yönetecek düzeyde işletme bilgisine sahip öğrenciler yetiştirmektir.

Yönetim Bilişim Sistemleri Lisans Programı:

Dersler ve konular: Programın ilk iki yılında yönetim ve bilişim disiplinlerinin alt yapısını oluşturan temel dersler verilmektedir. Bir başka deyişle, sistem tasarımı, veri tabanları ve veri iletişimi, programlama gibi bilişim konuları  ile organizasyon, ekonomi, pazarlama, muhasebe, finans gibi temel işletme konularını dengeleyen bir eğitim verilir. Üçüncü ve dördüncü sınıflarda ise,  her iki disiplini birlikte ele alan, entegrasyon dersleri okutulur.  Karar destek sistemleri, kurumsal bilişim sistemleri, bilişim sistemleri yönetimi gibi derslerle, çok sayıda açılan bölüm seçmeli derslerini bunlara örnek olarak gösterebiliriz.

Seçmeli Dersler: Bölüm dışı seçmeli dersler mesleki öğrenimin yanı sıra diğer ilgi alanlarını kapsayan geniş bir çerçeve oluştururlar. Lisans programının ilk yılında öğrencilerin üniversiteyi daha iyi tanıyabilmeleri ve sosyalleşmeleri amacıyla diledikleri konuda dersler (unrestricted elective) seçmeleri istenir. İkinci yılda ise öğrenciler sosyal içerikli (humanities and social sciences) seçmeli dersler alırlar. Üçüncü yılda alınan seçmeli dersler bölümde yönetim bilişim sistemleri konusunda alınan dersleri destekleyici nitelikte (complementary electives), diğer bölümlerde açılan derslerden seçilir.
Bölüm içi  seçmeli dersler ise öğrencinin ilgi duyduğu mesleki konularda uzmanlaşması amacına yönelik derslerdir. Eğitimin son yılında lisans programı ağırlıklı olarak bölüm içi seçmeli derslerden oluşmaktadır. Bu nedenle geniş bir yelpazede çok çeşitli dersler açılmaktadır.

Staj: Lisans öğrencileri ilk iki senelik ders yükü tamamlandıktan sonra başlamak üzere, öğrenim dönemlerinin dışında yazın veya sömestr tatillerinde toplam 70 iş günü staj yapmakla yükümlüdürler. Stajlar  yurtiçi veya yurtdışı kuruluşlarda yapılabilir.  Öğrencilerimizin birçoğunun staj ve proje çalışmaları aracılığıyla ilişkide oldukları kuruluşlarda mezun olduktan sonra çalıştıkları gözlenmektedir.

Derslerin yapısı ve ders yükü: Bölümümüzde lisans derslerinin çoğu öğretim elemanları tarafından verilen "teorik" saatler  ile araştırma görevlileri tarafından laboratuar ve proje çalışmalarının yürütüldüğü "uygulama" saatleri olarak iki bölümden oluşmaktadır. Öğrencilerin dönem başına aldıkları ortalama 6 ders için  toplam haftalık yükleri 20-25 saat olmaktadır.

Diploma: Dört yıllık lisans eğitimini başarıyla tamamlayan mezunlar lisans diploması ve BS (Bachelor of Science) derecesi alırlar.
  
Yönetim Bilişim Sistemlerinin Geleceği:
Dünyadaki gelişmiş ekonomiler endüstri-temelli olmaktan uzaklaşarak bilgi-temelli  ekonomilere dönüşmektedir. Hizmet ve Bilişim sektörleri büyük bir hızla gelişmektedir. Şu anda yalnız ABD'de 200'ün üzerinde üniversitede Bilişim Sistemleri Bölümü mevcuttur. Bu göstergeler de bu alanın önümüzdeki yıllarda Türkiye'de büyük hızla gelişeceğine işaret etmektedir. 
Son yıllarda Yönetim Bilişim Sistemleri öğrenimi görmüş kişilere gittikçe artan bir talep olmasına karşın, Türkiyede bu özelliğe sahip kişilerin sayısı şu anda oldukça azdır. Bu nedenle mezunlarımızın iş bulma olanaklarının çok olduğu ve gelirlerinin üniversite mezunlarının ortalama gelirlerinin üzerinde olduğu gözlenmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder